Paras lähtökohta 928 turbotukseen

Moottori, voimansiirto, alusta viritys, korjaus yms. keskustelu.

Valvojat: Forum Team, Forum Moderator

ViestiKirjoittaja OS951 » Su 18.02.2007 19:35

En mä jaksa vääntää enää....... Pitäisi varmaan ostaa 944 ja mennä itsekin sitten varmasti ja vakaasti perse edellä puuhun, ihan vaan kokeilumielessä

Niin Tommi, ei ole selvillä mitä Porschea itse rakentelet, mutta käsittääkseni et ole ainakaan etumotteja "viritellyt". Mä olen rakentanut erilaisia moottoreita vasta vähän reilu 30-vuotta, joten opittavaa on vielä niin pirun paljon, ja menen varmasti monessa kohta persus edellä puuhun ja moneen muuhunkin paikkaa, kaikkia hyviä ideoita otan vastaan kiitollisuudella.
Maailmalla on paljon tuttuja kavereita, jotka mielellään ottavat kaikki vinkit vastaan joissa kerrotaan miten 944 moottorista rakennetaan reilulla 2-tonnilla kestävä 700 heppainen turbo kone.
Tehdas teki aikanaan sellaisia ratkaisuja, jotka aiheuttavat nyt 20 vuotta myöhemmin meille harrastajille vaikeuksia ja kalliita kuluja.
Kun tunnut tietävän noita paikkoja joissa on laatu koneistusta saatavilla halvalla, niin jaa nyt ihmeessä tietosi, niin me muutkin voisimme säästää joitakin euroja. Sama homma myös osa valmistajien kanssa, esim. muutkin kuin PO metallin veivit kiinnostavat ainakin minua todella paljon.
Viimeksi muokannut OS951 päivämäärä Su 18.02.2007 20:49, muokattu yhteensä 1 kerran
Olli

Gruppe951 ,PCF-jäsen, PRCF-jäsen

Audi 944 Turbo kupee
OS951
Jäsen

ViestiKirjoittaja petri » Su 18.02.2007 20:27

Niin, tätä keskustelua kun katselee, näkee vähän sellaista tekstiä ihmisiltä, jotka ovat ajaneet jatkuvasti, vuodesta toiseen päivittäin tehokkailla autoilla.
Päättelen sitä siitä, että kaikki - ehkä rakennusteknisesti taloudellisemmat viritystavat - tuottavat äärimmäisen epätaloudellisesti käytettäviä autoja. Tämähän ei ole ongelma, jos kerää vitriinikokoelmaa ja tai sunnuntaiautoiluautoa.
Itseäni kuitenkin kiinnostaa edelleen samat autot päivittäisautoina tai autoina jatkuvassa ajossa. Olen kerännyt, kerään ja rakennan kokoelmaani sillä tähtäimellä, että kaikki autot ovat edelleen jatkossakin jatkuvassa omassa käyttöajossani entusiastilisäarvojen lisäksi.
Tämän vuoksi olen jo vuosia sitten sulkenut pois omista vaihtoehdoistani 6-7-8L vapariratkaisut (eivät varmasti ole yhtä taloudellisia kuin 928 5L, itse ajelen sellaisella kohtuullisella 12-15 kulutuksella), koska muistaakseni 70- ja 80-lukujen 500-600hv jenkkimonstereita ostomielessä moneen kertaan katselleena olen hylännyt ne 50-100L /100km kulutuksen takia.
Ruuvit ja kompressorit hukkaa 50-70% tuottamataan tehosta ja nostavat jo arkiajelunopeuksissa kulutuksia.
Edelleen opittua 928-951-930 maailmasta: 928 kulutus ok, noin samalla teholla arkikulutus 951 arkikulutus 2-5L vähemmän riippuen ajotavasta (928sissa ajotapa vaikuttaa vain ylöspäin), 930 (mun koneella) vie 16-18L hissukseen ajellessa, radalla 50-60L sadalla, 951 samallla kuormituksella 37-40L samoin 928. 928 siis 951seen verrattuna häviää perusautoilussa, ei rasituksen alla. 930 mun koneella tosin todella häipyy maisemasta kahteen edelliseen verrattuna, joten ei vertailukelpoinen. Antaa kuitenkin mittakaavaa suorituskykyisen auton kulutuksesta.
JOs turbo hukkaakin kyykytettäessä 20-30% tuottamastaan tehosta, kaikki tietää, että tehohukka on pienintä ja taloudellisuus suhteessa suorituskykyyn parasta. Ainoa ongelma FIA-GT tasollakin sääntömääräinen 4L biturbo nykykuristussäännöllä vs. 6-7-8L vaparit on luotettavuus 3-6-12-24h ajossa. Mutta katuautoissa ei ole kuristussääntöä, joten sieltäkään ei voi oppia täydellistä oppimäärää (to make long story short).
Jos haluaisi tuon Pekan tarjoaman bensatankillisen, 500-580 takapyöräheppaa olisi minulle riittävä luku 928sista, vaikka rakentaminen vähän maksaisikin, kun voisin sillä edelleen autoilla päivittäin, ja kun optimoi ja säätää oikeilla osilla, tällä kohtuullisuuden teorialla arkikulutus turboilla tehtynä voisi jopa hieman laskea tarkemman oikeamman täytön myötä. Pitää muistaa, että nämä ovat aina käyttäjäkohtaisia haaveita, itselläni rakennusbudjetti on omaa harrastusrahaa ja matkakulut oman pikku firman duunikulua.
"68 600hv Vettellä, 2006 CCX Koenigseggilla, tai Murcielagolla en voisi ajaa arkiajoa, mutta 928 twinturbolla kyllä. Halpa ja kallis on suhteellista, näin minä sen näen. Vaihtoehto ei ole se 200SX vaikka suorituskykyinen nätti auto asiallisena drifting-autona onkin. Mä kun en vain enää ole 20v junnu aloittelemassa opintoja (voi kun olisinkin ;). Tosin, 20v ostin mun edelleen yhtenä autona olevan 928s:n joka mm. on ollut tämän keskustelun kohteena. Eli siis aikomukseni on väsätä minun 20v hankkimani auto edelleen pärjäämään tämän päivän junnujen rakennelmia. Haaveita ja periaatteita :mrgreen: :mrgreen: .
Tämä thread on selväst iollut värikkäintä pitkään aikaan :respect: :respect: .
Strosek 911 RUF Turbo|Strosek 911 3.6|Strosek 928|928S4R|XJSC V12|UR-quattro A2|S8|A6|T3
PCF-170 | PRCF-14 | FJDC-486
http://www.dpi-u2.com | http://www.gtracer.fi
petri
Jäsen

ViestiKirjoittaja tommi nylund » Su 18.02.2007 21:01

-> erkka: Pahoittelen tietämättömyyttäni lohkosta. Linkistäsi avautui varsin mielenkiintoista tietoa johon täytyy syventyä oikein ajan kanssa.

-> olli: En rakenna mitään Porschea (nyt tietysti keskenänne toteatte, että näitä jeesustelijoita on täällä aina riittänyt...), enkä toivottavasti ihan hetkeen tule rakentamaankaan. Tätä rakentamisen aloituksen vaikeutta silmälläpitäen valitsin tulevien sulan asfaltin ajokuukausien ajaksi sellaisen mallin (josta voidaan keskustella myöhemmin), jota olisi mahdollisimman vaikea/kallis/aikaavievää alkaa virittää. Tämän vuoksi 951 ei tullut kysymykseen, vaikka jos teidän puheita uskoo ei sekään ole missään nimessä edullinen (suhteellista) rakentelun kohde. Mutta kun tontilla on jo noin 250hv turboahdettu auto niin se saa toistaiseksi ahdintekniikaksi mulle riittää.

Ja 944:ään kirjoitin mielestäni 2300eurolla saavan vain männät+kiertokanget ja joitakin tarvittavia koneistuksia. Tietysti männät täytyy vielä pinnoittaa tai lohko teräsputkittaa. Kuluiko rahaa sitten tonni lisää?

Piis mään. :respect:
tommi nylund
Jäsen

ViestiKirjoittaja OS951 » Su 18.02.2007 21:07

Harvoinhan näissä harrastekinnereissä kulutuslukemia lasketaan, kaikki mitä tankkiin kaataa menee, mutta kyllä tosissaan aikoinaan noiden duunattujen jenkkien kanssa touhutessa kulutuslukemat olivat karmeita. Siksi varmaan aina olikin 5 läheisintä frendiä mukana jakamassa kustannuksia. remmiahdetulla Chevy sb koneella sai todella helposti kulumaan 50-60 L sadalla. Hanan kun lämäs pohjaan, niin bensamittari notkahti selvästi :wall:

Kun näitä koneita rakennellaan, niin aina tulee tätä vääntöä siitä mihin hintaan niitä tehdään. Monasti asioita katsotaan "ruusunpunaisten aurinkolasien" takaa, eikä välttämättä lasketa ihan kaikkia mahdollisia kuluja mukaan. Varmasti tehokkaan koneen pystyy tekemään halvemmallakin, mutta kuka helkutti lähtee sitten säästelemään jos tarkoitus on rakentaa toimiva, tehokas ja ennen kaikkea kestävä Porsche moottori.
Monen muun auton koneen pystyy varmasti rakentamaan tehokkaaksi, jopa paljon tehokkaammaksi kuin 951 tai 928 halvemmalla, mutta niihin on suurella todennäköisyydellä olemassa valmiita, edullisempia viritys osia kuin näihin meidän autoihin. Jos esim 951 malleja on rakennettu jotain 20000+ kappaletta, voi päätellä, että valmiiden virisarjojen potentiaalinen ostajakunta on todella pieni. Liiketaloudellisesti kenenkään ei siis kannata pahemmin kittejä kehitellä. Jos niitä kehitellään on hinnatkin sen mukaiset. Monasti erilaisia sarjoa kehittävät henkilöt/yritykset jotka itsekkin harrastavat näitä meidän kotteroita.

Pitkästä aikaa palstalla mielenkiintoinen thredi, täällä onkin ollut hieman vaisua ja hiljaista näissä tekniikka jutuissa 8)
Olli

Gruppe951 ,PCF-jäsen, PRCF-jäsen

Audi 944 Turbo kupee
OS951
Jäsen

ViestiKirjoittaja petri » Su 18.02.2007 23:24

Tästä ja muista 9xx / laatuautopalstakeskusteluista ensin yleisesti: (siis en tarkoita tämän palstan lisäksi mitään muuta kotimaista palstaa, mikä tietysti voi olla omaa suppeuttanikin).
Suomessa selkeästi tämä nuorempi sukupolvi (tarkoitan nyt 60-70-80-syntyneitä, koska meidän faijat on 20-30-40-50-syntyneitä) hankkii, on vuosia haaveillut ja opiskellut ja rakentaa tällä hetkellä harrastepuolella modernimpaa kalustoa kuin koskaan aiemmin. Mielestäni myös ennakkoluulottomammin.
Kaikki me olemme lukeneet 70-80-90-luvun TMVMV8MagazineCARjnejne ikinä vaan ilmestyneet lehdet, imeneet ko. vuosien tapahtumista ne mehut mitä niistä ei itse kilpaa ajava tai kilpa-autoja ammatikseen rakentava saa (osa meistä on imenyt myös tuon toisen puolen mehuja)...
Itse lähdin 90 pois Suomesta laajentamaan tajuntaa paitsi ammatillisesti, myös automaailman kannalta, takaisin muutin 96-97. Eli siis ennen yleistä internet-aikaa ja ennen yleistä kännykkäaikaa. Telemark-kamani myin vanahanaikaisina ja muista syistä -92, samoin lopetin ratalautailu-urani (kumparelaskuhommien ja suksiratailujen jälkeinen aika), ennen edes kunnollista lumilautailu- ja telemark-boomia. Jne. monen muun lajin osalta (13 lajissa SM, EM, MM-tasolla urheilleena).
Siksi on ollut sitten tämän palstan alkamisen ja monen muun dataväylän kautta (myös arkielämään liittyvien, kilpa-autoilua sivuavien juonteiden) ilo seurata keskustelua ja spekulointia eri näkökulmista. Monia teistä olen oppinut eri kautta tuntemaan henkilökohtaisesti (kiitos ja ilo siitä on suuri), paitsi jakamaan intohimo, myös ratkomaan käytännön ongelmia arkiromukasani liikekannalla pitämisessä ja jatkokehittämisessä.
Siksi oletan, että turhat anteeksipyytelyt tässäkään eivät ole välttämättä aiheellisia, koska huomaan, että tuntemiani henkilöitä on keskustelemassa samaan aiheeseen liittyvistä erilaisista ratkaisuista.
Onhan totta, että tässä kasvottomassa inet-maailmassa toisilla tosiaan on konkreettisesti parempaa tietoa käytännön kautta kuin toisilla, niin se vain menee.
Itse olen aina esiintynyt omalla nimelläni ja kalustollani, en (pelkästään :oops: ) kehuskellakseni vaan avoimesti referoidakseni, jotta toiset eivät sähläisi ja suotta maksaisi samoja oppirahoja. Samoin on käytännössä tehnyt tälläkin palstalla pitkään jo monta muutakin.
Siksi pidänkin tätä palstaa ja erittäin monia täällä kirjoittavia arvossa, koska (toisaalta lukemalla alusta asti lähes joka postauksen tällä palstalla) opittuani tuntemaan vasinkin PCF:n kautta samoja henkilöitä heidän konkreettisten valmistuneiden, ajettujen, sittemmin hajonneiden ja korjattujen ja kehitettyjen harrastusvälineidensä kautta (jotka, niin esineitä ja esineellistyksiä kuin ovatkin) olen oppinut paljon käytäntöä sen vuosien mittaan imetyn teorian päälle. Toteuttaakseni omia fantasioitani ja jakaakseni se niiden kanssa, jotka niitä osaavat arvostaa ja kritisoida.

Autofriikkinä maalaiskylästä olen vahingossa löytänyt ja oppinut tuntemaan monta saman ilon jakajaa ja epäilen, että tästä tämä homma on vain menossa parempaan suuntaan täällä kotimaassa.
Eikä tätä 'avautumista' siksi, että välttämättä tarvitsisin yksinäisyyteeni lohduttajia, olen oikeasti tosissani.

Toivon siis lisää tällaista keskustelua ja avoimia mielipiteitä, se rohkaisee kuitenkin riskivaroituksineen montaa meistä tekemään niiitä kokeiluja, joita on spekuloinut ja haaveillut tekevänsä vuosia...
"Beat me, more :smash: " :mrgreen: .
Strosek 911 RUF Turbo|Strosek 911 3.6|Strosek 928|928S4R|XJSC V12|UR-quattro A2|S8|A6|T3
petri
Jäsen

ViestiKirjoittaja 928 GTS » Ti 20.02.2007 17:21

petri kirjoitti:Niin vanhat 4,5 ja 4,7 L koneet eivät ole varsinaisesti mikään matalapuristeisia, eivätkä ole s4-koneet 87-loppuvuodesta uusimpiinkaan. Tuo -87 alkuvuoden välisarja, juri niinkuin Erkka sanoin, on paras. Niitä on Suomessa tietääksemme yksi tai kaksi, mulla kuitenkin yksi.
Muistaessa pieni korjaus yllä olevaan. Sulla on -86 ROW S:än 32V lisavarustekone jota käytettiin yhdessä kattien kanssa. Tämä on täysin eri asia kun -87 S4 jossa on öljyruiskut. 9,3:1 puristeisena tuo ROW S3 kone on teoriassa parempi ahtokohde kun S4:set. Käytännössä myös alkupään S4:set on puristuksiltaan jotain muuta kun mainostettu 10,0:1. Joistakin on laskettu todelliseksi lukemaksi n. 9,5:1.

Ensimmäiset muutamat vuodet eli -78-79 puristukset oli 8,5:1. Nämä vuosimallit onkin helpoimpia 16V vaihtoehtoa ahtaa kohtalaisilla paineilla. Tosin K-Jet ruiskun lisäksi olisi hyvä laittaa joku oheisjärjestelmä lambda-anturin kanssa syöttämään lisäbensaa täsmällisemmin. Tälläisiä systeemejä pitäisi löytyä kohtuulliseen hintaan. Suuttimena voi käyttää vaikka valmiiksi asennettua kylmäkäynnistyssuutinta.

Yhteenvetona voisi sanoa, että minkä vaan kakskasin voi ahtaa. Helppoutta ajateltaessa alkupään S4 on 32V versioista paras ja -78-79 vastaavasti 16V malleista kätevin kohde. Nämä olisi omat valinnat jos paineet on tarkoitus pitää niin pienenä ettei tarvitse kansipahvia isompaa vakiointia ajatella.
PCF-jäsen
1992 928 GTS 5v / Oak Green Metallic 22L / Classic Gray MX
1992 928 GTS Aut / Amethyst Metallic 38A / Magenta PZ
928 GTS
Jäsen

928 turbo

ViestiKirjoittaja PekkaV » Ti 20.02.2007 18:16

moi

Spekuloidaanpa vähäsen, se kun ei maksa mitään.

Henk. koh. tekisin seuraavaa, saavuttaakseni ahtamalla + 500 hp, esim. 928 S4-koneesta.

purkaisin koneen, ja tekisin sille perusteellisen läpikäynnin.
sorvasin männän laesta pois pudottaakseni puristusuhteen alle 9, samoin männän laesta ( halkaisijasta about 0,5 mm, ylimmän männänrenkaan yläpuolelta).

Laittain "pienet" ahtimet, jotka herää viimeistään about 2000 rpm, mutta varoisin kuitenkin, että pakokaasunpaine ei nouse korkeaksi. Pakosarjojen kanssa viettäisin paljon aikaa, pyrkisin saamaan ne primäärit samanpituisiksi, mikäli suinkin mahdollista, koska jos ruokahalu kasvaa syödessä, se asia olisi jo kunnossa.

Hyvälaatuinen kannentiiviste tarpeen.

Laittaisin välijäähdytimen samaan paikkaan kuin Petri kuvassa, mutta tekisin siitä vesi/ilmajäähdyttimen, ja kierrättäisin veden keulan kautta, jossa oli erillinen kenno veden jäähdyttämiseksi. Koneeseen menevän ilman lämpötila ei saisi nousta yli 50 asteen.

Erottelisin myös veden, ja öljynjäähdyttimet.

Polttoaine/sytkä/ tiedonkeruulla (laajakaistalamda) hoitaisin, ettei vaaraa nakutuksesta yms.

n. 500 hp ei edellytä noin hyvässä peruskoneesta kuin n. 0.5-0.8 paineen, ja sillä tulee myös about 750-800 Nm vääntöä jo 3000 rpm , jos max teho 5500-6000 rpm, ja mahtava vääntö alkaisi heti, kun motti tulisi paineen puolelle.

noilla numeroilla 1500 kg möhkökin jo liikkuu.!

Vaatii se silti paljon paneutumista, ja suunnittelua, eikä ole helppo projekti, mutta esim. Petriltä se se kyllä onnistuu.

Petri on kova jätkä, kun pistää kiakkotermein "roppansa likoon", ja kertoo projekteistaan etukäteen.

tsemppiä vaan muillekin, jotka suunnittelevat 928-motin ahtamista
PekkaV
Motto: Luulen tietäväni !
PCF-jäsen 1030
928S 1980 museo
928 1978 "race" => To finish first, first you have to finish.
928S 1985 varaosa-auto
http://www.PVR-Service.fi
PekkaV
Jäsen

ViestiKirjoittaja petri » Ti 20.02.2007 19:11

purkaisin koneen, ja tekisin sille perusteellisen läpikäynnin.
samoin.

sorvasin männän laesta pois pudottaakseni puristusuhteen alle 9, samoin männän laesta ( halkaisijasta about 0,5 mm, ylimmän männänrenkaan yläpuolelta). Hyvälaatuinen kannentiiviste tarpeen.
ohennuksen jättäisin tekemättä, siitä Erkka on kertonut esimerkeistä maailmalla huonoa, mutta siksi mulla onkin s3: kuten erkka tarkensi (ihan oikein, huomasin, että se pönttö, josta erkka puhui alussa on eri kun mulla.). Siihen niin paksu cometic-pahvi, kuin löytyy, ja se saa olla stage 1. stage 2 tarkoittaisi niitä 951-mäntiä, 951 kansia jne. mutta ei ekassa vaiheessa.

Laittaisin välijäähdytimen samaan paikkaan kuin Petri kuvassa, mutta tekisin siitä vesi/ilmajäähdyttimen, ja kierrättäisin veden keulan kautta, jossa oli erillinen kenno veden jäähdyttämiseksi. Koneeseen menevän ilman lämpötila ei saisi nousta yli 50 asteen.
tällainen on tarkoitus tehdä, tarkoitus ei ollut paljastaa ihan kaikkea :mrgreen: . Sovellukseen idea oli alunperin Erkan.

Erottelisin myös veden, ja öljynjäähdyttimet.
Polttoaine/sytkä/ tiedonkeruulla (laajakaistalamda) hoitaisin, ettei vaaraa nakutuksesta yms.
samoin ajatellut. sekä se kuivasumppu samaan syssyyn.

n. 500 hp ei edellytä noin hyvässä peruskoneesta kuin n. 0.5-0.8 paineen, ja sillä tulee myös about 750-800 Nm vääntöä jo 3000 rpm , jos max teho 5500-6000 rpm, ja mahtava vääntö alkaisi heti, kun motti tulisi paineen puolelle.
näin mekin olemme täällä päätelleet :mrgreen: .

noilla numeroilla 1500 kg möhkökin jo liikkuu.!
tähänkin on tarkoitus kajota (osittain siksi kilpuri testipenkkinä), luksuksista ei juuri tingitä, mutta turhaa malmia lapioidaan pois kyydistä.

Vaatii se silti paljon paneutumista, ja suunnittelua, eikä ole helppo projekti, mutta esim. Petriltä se se kyllä onnistuu. Petri on kova jätkä, kun pistää kiakkotermein "roppansa likoon", ja kertoo projekteistaan etukäteen.
kiitos kannatuksesta :respect: :respect: . Pitäisikö ruveta kunnallisvaaliehdokkaksi :mrgreen: .
petri
Jäsen

ViestiKirjoittaja Niklas » Ti 20.02.2007 21:46

Erkka kun höpisi tuolla aiemmin SharkTunerista jotain niin korjattakoon pari asiaa.

Sytkää VOI tietysti säätää paineen mukaan. Cruise-kartassa on x-akselilla kierrosluku ja y-akselilla MAF-anturin signaali. Vaikka MAF on eri asia kuin MAP, korreloi se y-akseli silti paineen kanssa (koska enemmän painetta = enemmän ilmaa). Cruise-kartta on siis se kartta jota käytetään osakaasulla (= muualla kuin tyhjäkäynnillä tai kaasu pohjassa).

WOT-kartta (kaasu pohjassa) on EZK:ssa sen sijaan yksiulotteinen, eli sytkäennakko määräytyy pelkästään kierrosluvun mukaan. Sinänsä ei olisi hankalaa käyttää 2-ulotteista (rpm x MAF) karttaa myös WOT-karttana.

Cruise-kartassa paineen mukaan säätämisen ongelmaksi voi tulla kartan pieni dynamiikka-alue. MAF-akselilla saavutetaan kartan reuna jo vakiokoneessakin ennen kuin kaasu on pohjassa. Tällöin ennakko ei siis enää tietyn pisteen jälkeen muutu vaikka paine kasvaisikin. Tämän pystynee korjaamaan melko helposti tekemällä akselin skaalaan uusiksi. Itse olen muokannut yksinomaan WOT-karttaa joten ei ole tullut tätä ongelmaa ainakaan vielä eteen.

Hall-anturin signaalilla kikkailu ei onnistu. Jos Hall-anturin signaali katkeaa, menee sytkä 6 astetta viivästettyyn arvoon. Tämä on varotoimenpide sen varalta että Hall-anturin signaalin puuttuessa nakutuksentunnistus ei toimi. Ongelma on kuitenkin se, että jos Hall-signaali katkeaa, menee ennakko PYSYVÄSTI tähän viivästettyyn arvoon. Normaali toiminta siis ei palaudu muuta kuin virran katkaisun jälkeen.

MAF-anturin mittausalueesta voi myös tulla ongelma. Anturin/ruiskuboksin mittausalue riittää n. 420-450 hp tehoon saakka. Tämän jälkeen ruiskun mittaama ilmamäärä ei enää kasva vaikka oikeasti koneeseen menisikin enemmän ilmaa. Tämä ei välttämättä ole suuri ongelma koska sen voi osittain kompensoida bensakarttaa sopivasti muokkaamalla. Täydellisesti ongelman voi poistaa ns. SuperMAF:n avulla. SuperMAF:n mittausalue pitäisi riittää ainakin 700-800 hp tehoon saakka.

Lisää tietoa kts. esim. www.jdsporsche.com
Niklas
Uusi jäsen

ViestiKirjoittaja ysi-28 » Ti 20.02.2007 22:03

no saatiinhan se gurukin tänne, kun tarpeeksi väärää faktaa jaetaan :lol:
Gruppo Clairol und PCF 928+80

928GT6Ausbau 928S6Umbau 986Topless /ex: 951Sunroofless968Topless928S4928GT944na944na
ysi-28
Jäsen

ViestiKirjoittaja 928 GTS » Ti 20.02.2007 22:55

ysi-28 kirjoitti:no saatiinhan se gurukin tänne, kun tarpeeksi väärää faktaa jaetaan :lol:
Jostain kumman syystä en ole ollut enää pariin vuoteen huolissani bensan syötön ja sytkän oikeaksi saamisesta vaikka virityksissä karkaisikin mopo käsistä. :mrgreen:
PCF-jäsen
1992 928 GTS 5v / Oak Green Metallic 22L / Classic Gray MX
1992 928 GTS Aut / Amethyst Metallic 38A / Magenta PZ
928 GTS
Jäsen

928 turbo

ViestiKirjoittaja PekkaV » Ke 21.02.2007 08:31

Erkalle ja Petrille

jumpittelen vastaan, mutta toivon, että olen väärässä, jos olen oikeassa, menee joltain motti rikki!

Kun tehdään ei turbo-männästä turbomäntä, täytyy välyksille tehdä jotain.

Helpoin tapa on ottaa halkaisijasta, ylimmän männärenkaan yläpuolelta, about 0,5-1,0 mm, ja tällä kompensoidaan lämpölaajenemaa.

tämä osa männästä ei normaalistikaan ole missään kontaktissa sylinterin seinämän kanssa, ja jos osuu, jälki on huonoa.

voin vakuuttaa, että ollaan TIL-racing:n Lehtimäen kanssa ikävä kyllä alkutaipaleella ( muinaisella 80-luvulla ) rikottu useampi motti , ennen kuin ymmärrettiin se, että sitä lämpöä tulee turbon kanssa sitte heti paljon.

Esim. käytettiin Opel CIH 2.x koneissa Mahlen takomäntää, joka oli alunperin joku WV-viritysmäntä, lakikorkeus n. oikea. Rupes kestään ahtamista heti, kun ymmärrettiin vähän sitä sorvata halkaisijasta.

Vertaan Porsche tehdasturbomäntä / tavallinen.

Laita Petri heti niin suuri jäähdytin, kun saat mahtumaan, nimittäin lämpöä on tiedossa.

ei muuta kun tsemppiä !
PekkaV
PCF-jäsen 1030
928S 1980 museo
928S 1985 varaosa-auto
PekkaV
Jäsen

ViestiKirjoittaja petri » Ke 21.02.2007 08:45

jumpittelen vastaan, mutta toivon, että olen väärässä, jos olen oikeassa, menee joltain motti rikki!

Kun tehdään ei turbo-männästä turbomäntä, täytyy välyksille tehdä jotain.

Helpoin tapa on ottaa halkaisijasta, ylimmän männärenkaan yläpuolelta, about 0,5-1,0 mm, ja tällä kompensoidaan lämpölaajenemaa.

Tuo männän halkaisijan pienentäminen yläreunasta on ollut harkinnassa, mutta männän laen ohentaminen ei. Käsittääkseni heikentää mäntää jonkin verran.
petri
Jäsen

ViestiKirjoittaja PekkaV » Ke 21.02.2007 09:01

Moi

Milli pois männän päältä, pudotta kyllä puristussuhdetta, mutta ei oleellisesti heikennä mäntää.

Ota mäntä käteen, ja kato, laki on tod. näk about 10 mm vahva.

Jos saat puristussuhteen mielekseksi kannentiivisteillä, kaikki OK
PekkaV
PCF-jäsen 1030
928S 1980 museo
928S 1985 varaosa-auto
PekkaV
Jäsen

JÄÄHDYTYS JA PYHÄINHÄVÄISTYS

ViestiKirjoittaja Pikkupossu » Ke 21.02.2007 09:42

Entäpä jos,

Pieni ajatusleikki.

Laitetaan ahtimet taakse alas ja ilmanotto lokareiden sisään eturenkaan taakse molemmille puolille. Puhkotaan lokariin reikä ja ritilä eturenkaan taaksa josta tulee ulkoilmaa = pyhäinhäväistys 1.

Ahtimilta ahdettua ilmaa kuskattaisiin ensin jotenkin ylös ja sitten eteenpäin pitkillä teräsputkilla. Kukaan ei kiellä laittamasta eteen normaalia välijäähyä syylerin eteen kuten monissa toteutuksissa on tehty.

Sitten se 2. pyhäinhäväistys ja varsinainen viritelmä. Paluu keulalta takaisin. Lopuksi nykyiset ilmaputket ja nykyinen ilmapoksi muutettaisiin raakasti siihen tilaan mahtuviksi ilmajäähdyttesiksi välijäähyiksi jossa rivat ylöspäin. Myös imusarjaan modaus jossa sen lämmönpoistokykyä lisättäisiin rivoituksella. Lopuksi konepelti vaihdettaisiin sellaiseen siivilään josta ilmaa todellakin tulisi noille jättimäsille ilmajäähdytteisille välijäähyillle.

Ihan vaan ajatus miten sitä lämpöä saisi pois....
Pikkupossu
Jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Moottori, voimansiirto ja alusta