Tästä ja muista 9xx / laatuautopalstakeskusteluista ensin yleisesti: (siis en tarkoita tämän palstan lisäksi mitään muuta kotimaista palstaa, mikä tietysti voi olla omaa suppeuttanikin).
Suomessa selkeästi tämä nuorempi sukupolvi (tarkoitan nyt 60-70-80-syntyneitä, koska meidän faijat on 20-30-40-50-syntyneitä) hankkii, on vuosia haaveillut ja opiskellut ja rakentaa tällä hetkellä harrastepuolella modernimpaa kalustoa kuin koskaan aiemmin. Mielestäni myös ennakkoluulottomammin.
Kaikki me olemme lukeneet 70-80-90-luvun TMVMV8MagazineCARjnejne ikinä vaan ilmestyneet lehdet, imeneet ko. vuosien tapahtumista ne mehut mitä niistä ei itse kilpaa ajava tai kilpa-autoja ammatikseen rakentava saa (osa meistä on imenyt myös tuon toisen puolen mehuja)...
Itse lähdin 90 pois Suomesta laajentamaan tajuntaa paitsi ammatillisesti, myös automaailman kannalta, takaisin muutin 96-97. Eli siis ennen yleistä internet-aikaa ja ennen yleistä kännykkäaikaa. Telemark-kamani myin vanahanaikaisina ja muista syistä -92, samoin lopetin ratalautailu-urani (kumparelaskuhommien ja suksiratailujen jälkeinen aika), ennen edes kunnollista lumilautailu- ja telemark-boomia. Jne. monen muun lajin osalta (13 lajissa SM, EM, MM-tasolla urheilleena).
Siksi on ollut sitten tämän palstan alkamisen ja monen muun dataväylän kautta (myös arkielämään liittyvien, kilpa-autoilua sivuavien juonteiden) ilo seurata keskustelua ja spekulointia eri näkökulmista. Monia teistä olen oppinut eri kautta tuntemaan henkilökohtaisesti (kiitos ja ilo siitä on suuri), paitsi jakamaan intohimo, myös ratkomaan käytännön ongelmia arkiromukasani liikekannalla pitämisessä ja jatkokehittämisessä.
Siksi oletan, että turhat anteeksipyytelyt tässäkään eivät ole välttämättä aiheellisia, koska huomaan, että tuntemiani henkilöitä on keskustelemassa samaan aiheeseen liittyvistä erilaisista ratkaisuista.
Onhan totta, että tässä kasvottomassa inet-maailmassa toisilla tosiaan on konkreettisesti parempaa tietoa käytännön kautta kuin toisilla, niin se vain menee.
Itse olen aina esiintynyt omalla nimelläni ja kalustollani, en (pelkästään

) kehuskellakseni vaan avoimesti referoidakseni, jotta toiset eivät sähläisi ja suotta maksaisi samoja oppirahoja. Samoin on käytännössä tehnyt tälläkin palstalla pitkään jo monta muutakin.
Siksi pidänkin tätä palstaa ja erittäin monia täällä kirjoittavia arvossa, koska (toisaalta lukemalla alusta asti lähes joka postauksen tällä palstalla) opittuani tuntemaan vasinkin PCF:n kautta samoja henkilöitä heidän konkreettisten valmistuneiden, ajettujen, sittemmin hajonneiden ja korjattujen ja kehitettyjen harrastusvälineidensä kautta (jotka, niin esineitä ja esineellistyksiä kuin ovatkin) olen oppinut paljon käytäntöä sen vuosien mittaan imetyn teorian päälle. Toteuttaakseni omia fantasioitani ja jakaakseni se niiden kanssa, jotka niitä osaavat arvostaa ja kritisoida.
Autofriikkinä maalaiskylästä olen vahingossa löytänyt ja oppinut tuntemaan monta saman ilon jakajaa ja epäilen, että tästä tämä homma on vain menossa parempaan suuntaan täällä kotimaassa.
Eikä tätä 'avautumista' siksi, että välttämättä tarvitsisin yksinäisyyteeni lohduttajia, olen oikeasti tosissani.
Toivon siis lisää tällaista keskustelua ja avoimia mielipiteitä, se rohkaisee kuitenkin riskivaroituksineen montaa meistä tekemään niiitä kokeiluja, joita on spekuloinut ja haaveillut tekevänsä vuosia...
"Beat me, more

"

.